Annons
X
Annons
X
Världen
Krönika

Ola Wong: Regeringen förvandlar museer till propagandacentraler

Museidebatten
"Östasiatiska museets största kassasuccé Terrakottakrigarna 2010 var inte fördummande eller moraliserande", skriver Ola Wong.
"Östasiatiska museets största kassasuccé Terrakottakrigarna 2010 var inte fördummande eller moraliserande", skriver Ola Wong. Foto: Dan Hansson

Kina ser G20-mötet i Hangzhou i veckan som start för landets aktiva ledarroll för världen. Det har nog aldrig funnits en sämre tidpunkt för Sverige att bli mindre intresserad av Kina. Tyvärr är det vad planerna mot Östasiatiska museet innebär. Det är världskänt för sina samlingar och bibliotek, men nu flyttar ledningen fokus till "migration, integration, demokrati och mänsklig kreativitet".

Museet och samlingen hotas att lösas upp med Etnografiska och Medelhavsmuseet till ett "Världskulturmuseet Stockholm", enligt ett styrdokument för den nya organisationen från i maj.

Redan när kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) tillsatte Ann Follin som chef för Statens museer för världskultur förra året visade hon en häpnadsväckande brist på intresse för, tja, världens kulturer – bortom svensk inrikespolitik. Pressträffen handlade om att använda museerna för att "stärka toleransen för mångkultur". Kunskap nämndes inte.

Annons
X

Nu är det så att båda mina föräldrar är invandrare och jag har mer erfarenhet av rasism och mångkultur än Follin någonsin kommer att få.

I Sverige räcker det med en minister för att förstöra generationer av arbete.

Jag menar att det är motbjudande att regeringen förvandlar våra museer till propagandacentraler.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Till den 30 september ska Follin presentera hur de ska förbättra den dåliga ekonomin och "tydliggöra världskulturuppdraget”. För detta har ledningen lagt knappt 1,8 miljoner kronor på konsulter enligt MBL-förhandlingar den 25 augusti (fler fakturor på väg).

    De flesta planer som presenterats innebär att Östasiatiska mister sina lokaler på sikt. Follin vill fördubbla besökarantalen genom att gå från vad "vi tycker är viktigt till det målgruppen tycker är relevant". Ett nytt Kids/Young Advisory Board ska upplysa sakkunskapen om det.

    Lärande är att nå kunskap och insikter man inte visste om, och expertens roll är att leda dit. I Follins populistiska museum är det tvärtom. Östasiatiskas största kassasuccé Terrakottakrigarna 2010 var inte fördummande eller moraliserande.

    Men den utställning Follin hyllat som sin favorit är Sidenvägen förra året vars reklam grovt missvisande framställde Tang-Kina som ett föredöme för kvinnliga ledare och mångkultur.

    Ann Follin, överintendent och chef för Statens museer för världskultur, visar brist på intresse för världens kulturer, menar Ola Wong. Follin tillsattes av kulturminister Alice Bah Kuhnke i maj 2015. Foto: Bertil Ericson/TT

    Världskulturmuseerna är extremt politiserade. På exempelvis Metropolitan i New York eller British Museum finns styrelser med fackkunskap som kan hindra politiska nycker. I Sverige räcker det med en minister för att förstöra generationer av arbete.

    I långa loppet gör Follin museet till en irrelevant pr-byrå för happy-clappy mångkultur.

    I den nya organisationen som gäller sedan juni har byråkrater och kommunikations-/marknadsavdelningen helt tagit över. Museicheferna är avskaffade. Alltså: Ingen med makt försvarar institutionerna.

    Detta trots Sveriges lysande tradition att samla och sprida kunskap om Kina: från museets grundare "Kina-Gunnar" Andersson som introducerade modern fältarkeologi i Kina via samlare som kung Gustaf VI Adolf, vars donationer skapade museets berömda samling till Cecilia Lindqvists böcker.

    Men i stället för att vara stolta skriver ledningen att de vill "se över möjligheten till gallring av samlingarna". Det är vårt kulturarv de ger sig på! I långa loppet gör Follin museet till en irrelevant pr-byrå för happy-clappy mångkultur. Det tragiska är att det bästa botemedlet mot rasism är kunskap.

    Fler SvD-krönikor av Ola Wong

    Annons

    "Östasiatiska museets största kassasuccé Terrakottakrigarna 2010 var inte fördummande eller moraliserande", skriver Ola Wong.

    Foto: Dan Hansson Bild 1 av 2

    Ann Follin, överintendent och chef för Statens museer för världskultur, visar brist på intresse för världens kulturer, menar Ola Wong. Follin tillsattes av kulturminister Alice Bah Kuhnke i maj 2015.

    Foto: Bertil Ericson/TT Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X