Annons

Redig räckvidd och låga utsläpp

Laddhybriden RAV4 Plug-in Hybrid AWD-i är smidig i stadstrafik. Laddluckan sitter där bak till höger.
Laddhybriden RAV4 Plug-in Hybrid AWD-i är smidig i stadstrafik. Laddluckan sitter där bak till höger. Foto: Johan Nilsson/TT

Nästan tio mil på ren el i stadstrafik – det är svårslaget. Toyota har tagit fram en riktigt bra laddbar variant av sin suv RAV4. Utsläppen är dessutom så pass låga som 22 gram per kilometer.

Under strecket
Publicerad

Under huven gömmer sig bensinmotorn som kompletteras med två elmotorer. Sammanlagt har bilen 306 hästkrafter att bjuda på.

Foto: Johan Nilsson/TT

Klassisk Toyota-interiör i kupén, inget överdrivet lyxigt men helt okej. Pekskärmen är lagom stor och lättnavigerad.

Foto: Johan Nilsson/TT

Här kan man skifta mellan körlägena Eco, Sport och Normal och även ställa in terrängläget när det behövs.

Foto: Johan Nilsson/TT

Bilen har bra lastutrymme och det går att gömma kablarna i luckan under lastgolvet.

Foto: Johan Nilsson/TT
Foto: Mitsubishi
Foto: Uwe Fischer/BMW

KÖPENHAMN Vi är i utkanten av den danska huvudstaden för att titta närmare på Toyotas sladdbarn. När tilldragelsen presenteras så hörs ett svagt muller från ett av de få plan som numera lyfter från Kastrups flygplats. Det är nästan så att jag slänger en blick över axeln och väntar på att Gert Fylking ska resa sig upp och mullra fram ett högt ”ÄNTLIGEN!”. För det har dröjt ett bra tag innan elhybridernas okrönta kung Toyota trollat fram en bil med sladd. Men ingen av motorjournalistkollegorna fyller den oberäknelige Fylkings skor utan föredrar istället att i artig ton ställa de högst relevanta frågorna om räckvidd på el och laddtider. Gott så.

När det gäller just hur långt man kan rulla på ström så uppfyller Toyotas nya laddbara suv RAV4 Plug-In Hybrid AWD-i kraven med råge. Hela 7,5 mil på bara el och dessutom en räckvidd på ström inne i städer på nästan tio mil. En del av konkurrenterna får huka, helt enkelt.

Annons
Annons
Annons