Annons

Redan kö – hybriden kan bli en bra affär

Svart som synden, men den som kör laddbara Skoda Superb iV kan åtminstone glädjas åt ett tämligen rent miljösamvete.
Svart som synden, men den som kör laddbara Skoda Superb iV kan åtminstone glädjas åt ett tämligen rent miljösamvete. Foto: Rolf Gildenlöw

Kön med hugade spekulanter är redan lång och många har skrivit på köpeavtalet utan att ens ha sett den – laddbara Superb iV. Det här är bilen som Skoda inte tänker ödsla alltför många reklamkronor på.

Under strecket
Publicerad

På utsidan är det bara bokstavskombinationen iV (Intelligent Vehicle) i nedre högra hörnet på bagageluckan som skvallrar om att Skoda Superb Combi även har en elmotor.

Foto: Rolf GildenlöwBild 1 av 6

Fulladdat batteri, ändå anges räckvidden på el till bara 32 kilometer. I bästa fall, om föraren kör förståndigt, kan det bli sju kilometer extra.

Foto: Rolf GildenlöwBild 2 av 6

Kablar och andra tillbehör för elanslutningen förvaras i en påse i bagageutrymmet. Laddningskabeln ansluts i bilens front.

Foto: Rolf GildenlöwBild 3 av 6
Bild 4 av 6
Foto: Christine Olsson/TT Bild 5 av 6
Foto: Simon Hamelius/KIABild 6 av 6

I december fyller den tjeckiska biltillverkaren Skoda 125 år, även om företaget under de första 30 åren faktiskt hette Laurin & Klement. Det var inte förrän Emil Skoda tagit över ruljangsen som den första Superb-modellen byggdes. Året var 1934 och bilen var stor och lyxig med mullrande V8-motor.

Men den fick bara vara med till andra världskriget slut. Då förstatligades fabriken och modellen lades ned. Inte förrän 2001, ett decennium efter att Volkswagen gått in som ny ägare, kom Superb tillbaka. Som märkets flottaste modell.

Annons
Annons
Annons