Krönika

Magnus Gylje:Receptet för en grillvinnare

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

”Jag står utanför Östermalms saluhall och väntar på Börje Salming. Vi behöver prata. Orsaken är den gångna helgens grillkväll”. Så inledde Lars Berge sin avväpnande text om varför grillen fortfarande är männens domän i Sverige och hur kvinnorna får stanna i köket när det är dags att rulla fram halvklotet och dränka briketter i tändvätska. Vi publicerade artikeln över sex sidor i K den 23 maj förra året. Igår belönades hela reportaget och förstasidan med medaljer i Society of News Design Scandinavia.

Det här är ett bra exempel på en idébaserad artikel, när vi på ett oväntat sätt vill skildra en idé eller tendens som genomsyrar vår samtid. Nyckeln till framgång tror jag är att diskutera igenom helheten från början, både text och det visuella uttrycket. Vad vill vi berätta?

I det här fallet ville vi visa att mannen håller hårt i grillen. Så när Lars Berge träffade grillboksaktuelle Börje Salming följde även K:s bildredaktör Staffan Löwstedt med och fotograferade Salmings händer med ett fast grepp om en bit kött. Omslaget med den glödande kolen fotade han på ett garderobshyllplan och glöden hölls vid liv med en varmluftspistol.

Grillattiraljerna och detaljerna fann han hos en återförsäljare av prestigemärket Weber. Det samspelade med texten där en försäljare berättade om en kund som köpte en grill med sex brännare efter att hans granne hade köpt en med fyra: ”Det var en ren statusfråga”.

I utgörningen av artikeln på tidningssidorna satte redigeraren Anders Lindgren rubriker och fann ett visuellt uttryck som förstärkte ursprungsidén.

I skrivande stund är vi i full färd med att planera sommarens stora artiklar som löper över flera uppslag i K. Ambitionen är att erbjuda en så bra helhetsupplevelse som möjligt med textmässigt och visuellt berättande för att fortsätta framkalla läsglädje och glöd.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons