Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Rebecca Rebecca blommar ut i maffig och välgjord scenversion

Ida Högberg och Nanne Grönvall
Ida Högberg och Nanne Grönvall

Rebecca

Genre
Musikal

Malmöoperan. Musikal.

Jag är den bedårande huvudpersonen i musikalen ”Rebecca”. Hennes förnamn får vi aldrig veta i berättelsen, så hon kallas bara Jag, och det hela inleds med att Jag berättar sin egen historia: ”Allting började 1926 på ett lyxhotell i Monte Carlo…”

Lovande, eller hur? Romanen av Daphne du Maurier blev en stor succé och detsamma gäller Hitchcocks film som kom 1940. Han svepte in den skräckfyllda kärlekshistorien med Laurence Olivier och Joan Fontaine i dimmor och effektfull ljussättning, med flödande musik av Franz Waxman.

Liksom Waxman har kompositören Sylvester Levay ägnat sig åt filmmusik. Det märks i den maffiga scenversion som nu sätts upp på Malmöoperan med text av Michael Kunze. De utgör ett centraleuropeiskt team med flera stora produktioner bakom sig. ”Rebecca” hade premiär i Wien 2006.

Annons
X

Deras sätt att skriva stor dramatisk musikal kan både föra tankarna till operettens storhetstid och till grand opéra, den franska operastilen i början av 1800-talet som fick publiken att häpna, med sina starka effekter som skeppsbrott och eldsvådor.

En stor kör hör också dit. Här får den blomma ut i en rad masscener, som gäster på lyxhotell i Monte Carlo, som tjänare på slottet Manderley, som bybor och baldeltagare. Annsofi Nyberg klär dem i glittrande harlekinrutigt och styvstärkt svartvitt.

”Rebecca” är en effektivt berättad historia som fängslar från första stund, precis som en välgjord film. I Bengt Gomérs fantastiska, videobaserade scenografi är det också så den ser ut, med dyningar på havet, träd som vajar i vinden och en måne som snurrar med väldig fart. Vågor som slår och sprakande eld hörs i surroundljud.

Regissören Åsa Melldahls har ett fast grepp om historien, där Ida Högberg med klar, stark röst och fin diktion visar hur den oerfarna unga Jag växer i mognad och styrka. Undan för undan får hon upp ögonen för hemligheten i den rike Maxim de Winters förflutna. Philip Jalmelid expansiva röst ut fyller ut där gestaltningen är tunn.

Styckets bästa låtar förvaltas med stor säkerhet av Nanne Grönvall som den ondsinta husförestånderskan, och Åsa Fång gör sin amerikanska miljonärska till en skojig nidbild av vulgär lyx, med oemotståndligt skånskamerikanskt idiom.

Annons
Annons
X

Ida Högberg och Nanne Grönvall

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X