Rean på väg att försvinna

Ett av sommarens stora nöjen för konsumenten blir en medioker upplevelse. Nya strategier och lyckad försäljning under våren gör att butikerna har lite kläder kvar att rea ut. - 90-talets trend med stora reor är förbi, säger Carl- Henric Enhörning på H & M.

Under strecket
Publicerad
Reor är inget klädbranschen tjänar pengar på. Enligt den var trenden med stora reor under 1990-talet farlig för butikerna. Begreppet rea kommer att försvinna allt mer och istället kommer fenomen som outletbutiker att växa, tror företrädare för klädbranschen.

Reor är inget klädbranschen tjänar pengar på. Enligt den var trenden med stora reor under 1990-talet farlig för butikerna. Begreppet rea kommer att försvinna allt mer och istället kommer fenomen som outletbutiker att växa, tror företrädare för klädbranschen.

Annons

Runt midsommar och i juli samlas alla hugade reashoppare för att göra fynd. Det är dags för årets sommarrea, en företeelse som för många har utvecklats till en sport. Men i år kan rean bli en riktig besvikelse, åtminstone för konsumenten.
**

– På senare år har reorna** varit extremt stora och det har fått kedjorna att fundera, säger Åsa Mossberg, analytiker på Kaupthing.
Stora klädkedjor som H & M och Lindex presenterade i förra veckan rapporter som visade på förhållandevis låga lagernivåer, vilket gör att färre plagg behöver reas ut. I H & M:s halvårsrapport hade lagret bara ökat med 1 procent jämfört med förra året, trots att bolaget har haft en expansionstakt med nya butiker på 13 procent under perioden. Vid samma tidpunkt förra året hade lagret ökat med 34 procent.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons