Annons
Recension

Sanna kvinnorRealism utan hjältar

Publicerad

Anne Charlotte Leffler kanske inte behöver någon presentation? När hennes pjäser Familjelycka och Skådespelerskan lyftes fram av Spets-projektet stod Sanna kvinnor redan på repertoaren. Uppsättningen på Fria teatern är den fjärde eller femte jag ser.

Detta 1880-talsdrama kan spelas utan textbearbetning, även om den före detta hushållerskan oftast stryks, av ekonomiska skäl. Av samma skäl fick hon lämna herrskapet Bark, då husets herre spelat bort hustruns hela förmögenhet. Sådant händer även idag, men nu har mannen inte samma självklara rätt att förfoga över hustru, barn och egendom. Den rätten, som i dramats samtid börjar luckras upp, gör den unga Berta våldsamt uppror mot. Samtidigt är hon den som med all sin kraft underlättar för fadern att fortsätta spela utan att dra in ett öre till hushållet.

Annons
Annons
Annons