Annons

Carl-Johan Malmberg: Realism, magi och erotisk upptäcktsfärd

I  kväll kan en svensk konsert­publik, för första gången sedan 1999, njuta av Arnold Schönbergs ”Gurrelieder”, som en magnifik avslutning på Östersjöfestivalen. Verket befinner sig i skärnings­punkten mellan realism, finstämd psykologi och magiskt tänkande.

Publicerad
”Gurre­lieder” kräver en enorm orkester tillsammans med körer och sång­solister. Här ett fram­förande i Graz 2013.
”Gurre­lieder” kräver en enorm orkester tillsammans med körer och sång­solister. Här ett fram­förande i Graz 2013. Foto: Wladimir1932

Äntligen! var vi flera som utropade när Östersjöfestivalens program blev offentligt i vintras. För första gången på decennier får vi höra Arnold Schönbergs märkliga hybrid mellan kantat, sångcykel, symfoni och opera: ”Gurrelieder” från 1911. Eftersom det rör sig om ett extremt subjektivt verk – den romantiska subjektivismen driven till sitt allra yttersta och lite längre – låt mig börja personligt.

”Gurre­lieder” kräver en enorm orkester tillsammans med körer och sång­solister. Här ett fram­förande i Graz 2013.

Foto: Wladimir1932 Bild 1 av 4

Arnold Schönberg (1874–1951).

Foto: AOP Bild 2 av 4

Ruinerna av Gurre slott i Helsingør.

Foto: Graphicos Bild 3 av 4

Richard Gerstls porträtt av Arnold Schönberg gjordes cirka 1905 (bilden är beskuren).

Foto: Wien Museum Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons
Annons