Annons

Reaktioner på ledare om kommunala kommunikatörer

Foto: Janerik Henriksson/TT

Med anledning av ledaren Varning för kommunala reklamare, har flera reaktioner inkommit.

Under strecket
Publicerad

Jag vet var f-n pengarna tar vägen och de hamnar inte alltid rätt, däremot ska de som jobbar med kommunikation i offentlig sektor inte underskattas. Det är alltså fel att skjuta budbäraren, i det här fallet kommunikatören som Tove Lifvendahl gör i sin ledare. Frågan Lifvendahl bör ställa sig istället är varför politiker, chefer och tjänstemän inom offentlig förvaltning nyttjar sina kommunikationsresurser på fel sätt. Det handlar om makt, mandat och uppdrag.

Offentlig sektors målgrupper det vill säga medborgarna är beroende av kommunikation för att vardagen ska fungera. Det gör den ovärderlig för många.  I de flesta fall handlar det om vägledning och information om att göra rätt, hitta rätt och få det stöd som du som medborgare har rätt till. Som medborgare kan du inte välja någon annan produkt eller tjänst som du kan göra om du köper städtjänster eller datorer. Är du inte nöjd med det stöd du fått från din socialförvaltning eller försäkringskassa så kan du inte välja en annan socialförvaltning eller försäkringskassa. Det kräver förståelse, kunskap och omsorg om målgrupperna och en förmåga att göra rätt prioriteringar. Det är medborgarnas behov och rätt till insyn som ska säkras, inget annat. Det är därför av största vikt att de som  ”beställer” kommunikation reflekterar över sitt uppdrag. Offentliga sektorns kommunikatörer arbetar i en förtroendebransch och har ett oerhört viktigt uppdrag.  Det ser vi inte minst i dessa tider när information om hur vi som medborgare ska hantera coronakrisen ska agera.

Annons
Annons
Annons