Annons

Readagar allt viktigare för svensk handel

Förra året konsumerades för 5,3 miljarder kronor på Black Friday – men kampanjerna pågår hos många även inför och efter. Arkivbild.
Förra året konsumerades för 5,3 miljarder kronor på Black Friday – men kampanjerna pågår hos många även inför och efter. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Fars dag, Black Friday, Cyber Monday, julhandel och så mellandagsrea. Antalet kampanj- och readagar blir allt fler – och viktigare för detaljhandeln som nu väntar den intensivaste perioden på hela året.

TT
Publicerad

Det stora startskottet går den 23 november i och med det amerikanska shoppingfenomenet Black Friday. Förra året konsumerade svenskarna för 5,3 miljarder kronor, enligt en undersökning av Postnord – 1,7 miljarder mer än året innan.

Men egentligen börjar butikskedjorna och e-handelsföretagen med sina kampanjer i god tid inför, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk handel.

Annons
Annons
Annons