X
Annons
X
Recension

Bo.le.ro Ravels ”Bolero” utsätts för akrobatiska prövningar

Den japanska kvartetten i C/Ompany är fysiska fenomen som gör komik och akrobatik av ett europeiskt kulturarv, när de utsätter Ravels repetitiva "Bolero" för prövningar.

Shintaro Oue och Tomohiko Tsujimoto i C/Ompany med nya verket ”Bo.le.ro”.
Shintaro Oue och Tomohiko Tsujimoto i C/Ompany med nya verket ”Bo.le.ro”. Foto: Dansens hus

Maurice Ravels kända musikstycke ”Bolero” är en kvarts repetitiv galenskap. Ett tema som upprepas och växer mot crescendo alltmedan instrument fogas till instrument. Sedan urpremiären i Paris 1928 med koreografi av Bronislava Nijinska har denna spanskinspirerade komposition lockat en rad koreografer, varav Maurice Béjarts stringenta mästerverk är i en klass för sig.

Dit varken når eller syftar Shintaro Oue när han nu med sitt Japan-rotade C/Ompany gör ett slags löst sammanhållen Bolero-workshop betitlad "Bo.le.ro". Här blandas akrobatiska kraftmätningar med gycklarinslag och ett föredrag om verket landar i associativt nonsens. Det blinkas till baletthistorien och olika kulturella stereotyper som "geishan", och försöket att iscensätta en grand finale i paritet med musikens bombastiska klanger slutar i en lätt brutal och stökig improvisation på repeat som skojar med förlagans struktur – typ "ska detta aldrig ta slut".

Shintaro Oue och Tomohiko Tsujimoto i C/Ompany med nya verket ”Bo.le.ro”.

Foto: Dansens hus Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X