X
Annons
X
Recension

Bo.le.ro Ravels ”Bolero” utsätts för akrobatiska prövningar

Den japanska kvartetten i C/Ompany är fysiska fenomen som gör komik och akrobatik av ett europeiskt kulturarv, när de utsätter Ravels repetitiva "Bolero" för prövningar.

Shintaro Oue och Tomohiko Tsujimoto i C/Ompany med nya verket ”Bo.le.ro”. Foto: Dansens hus
Läs mer om Scenvåren 2018

Maurice Ravels kända musikstycke ”Bolero” är en kvarts repetitiv galenskap. Ett tema som upprepas och växer mot crescendo alltmedan instrument fogas till instrument. Sedan urpremiären i Paris 1928 med koreografi av Bronislava Nijinska har denna spanskinspirerade komposition lockat en rad koreografer, varav Maurice Béjarts stringenta mästerverk är i en klass för sig.

Dit varken når eller syftar Shintaro Oue när han nu med sitt Japan-rotade C/Ompany gör ett slags löst sammanhållen Bolero-workshop betitlad "Bo.le.ro". Här blandas akrobatiska kraftmätningar med gycklarinslag och ett föredrag om verket landar i associativt nonsens. Det blinkas till baletthistorien och olika kulturella stereotyper som "geishan", och försöket att iscensätta en grand finale i paritet med musikens bombastiska klanger slutar i en lätt brutal och stökig improvisation på repeat som skojar med förlagans struktur – typ "ska detta aldrig ta slut".

Shintaro Oue och Tomohiko Tsujimoto i C/Ompany med nya verket ”Bo.le.ro”.

Foto: Dansens hus Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X