Annons

Robert RauschenbergRauschenberg gjorde stor konst av föremål från gatan

Robert Rauschenberg i sin performance ”Pelican” från 1965.
Robert Rauschenberg i sin performance ”Pelican” från 1965. Foto: Tate Modern

Det är roligt att kliva in på Tate Moderns stora Robert Rauschenberg-utställning och upptäcka en gammal bekant. Geten – eller ”Monogram” som verket egentligen heter – är ett signum för Moderna museet i Stockholm. Nu är den huvudnummer på utställningen i London.

Uppdaterad
Publicerad

Amerikanen Robert Rauschenberg (1925–2008) förändrade konsthistorien med sina combines. Han kombinerade abstrakt måleri med foton, tidningsurklipp och saker som han hittat i kvarteren kring ateljén på södra Manhattan. Själv såg han sig som en sorts reporter som skapade samtidshistoria. Objekten som han kombinerade med måleriet var delar av den verklighet som han levde i och skulle inte representera något annat. I ”Monogram” har en uppstoppad angoraget placerats på en plattform som är ett måleriskt kollage där bland annat en skoklack, en skjortärm och tidningsurklipp ingår. På Youtube finns flera intressanta och underhållande sekvenser där Rauschenberg berättar om hur han köpte geten i en butik för begagnade möbler, och hur han under flera år experimenterade med hur den kunde integreras i ett konstverk. Först när han placerade bildäcket runt getens mage upplevde han att den blev en del av det abstrakta verket.

Redan i de tidigaste arbetena från 50-talets början sökte Rauschenberg efter ett nytt uttryckssätt. Den rådande amerikanska abstrakta expressionismen fungerade inte när han skulle skildra samtiden. Han ville inte, som Jackson Pollock eller Barnett Newman, göra målningar som inte refererade till omvärlden.

Tobert Rauschenberg, ”Monogram”, 1955-59 är ett av de centrala verken i utställningen, tillsammans med ”Mud muse” på utlån från Moderna museet.

Foto: Tate Modern Bild 1 av 5

Robert Rauschenberg, ”Retroactive II”, 1964, olja och silkscreentryck på duk.

Foto: Tate Modern Bild 2 av 5

Robert Rauschenberg, ”Triathlon (Scenario)”, 2005, bläckstråleutskrift på plastlaminat.

Foto: Tate Modern Bild 3 av 5

Robert Rauschenberg, ”Oracle”, 1962-65. Metallasemblage av funna metalldelar med dolda fjärstyrda radioapparater och dolt duschmunstycke, samt. Rauschenberg skapade några av sina tekniskt mest avancerade verk i samarbete med den svenske ingenjören Billy Klüver.

Foto: Tate Modern Bild 4 av 5

Robert Rauschenberg, ”Untitled (Spread)”, 1983. Gjord efter den resa till Kina 1982 som blev upptakten till ROCI projektet. Ett exempel på hur Rauschenberg ville föra länder närmare varandra med hjälp av konsten.

Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons