Stina Ekman, ”Klotter och kofeser””Råttkonst” där lekfullhet och allvar går hand i hand

Stina Ekman, ”Kofeser”, installationsvy på Konstakademien.
Stina Ekman, ”Kofeser”, installationsvy på Konstakademien. Foto: Björn Strömfeldt

Råttor är medskapare till Stina Ekmans ”kofeser”, skulpturer där gnagarna bitit i leran innan den brändes. Här visas också aldrig tidigare utställda teckningar i en retrospektiv från 1970-talet till i dag.

Under strecket
Publicerad
Stina Ekmans självporträtt, installationsvy på Konstakademien.

Stina Ekmans självporträtt, installationsvy på Konstakademien.

Foto: Björn Strömfeldt
Stina Ekman, ”Mårran”, installationsvy på Konstakademien.

Stina Ekman, ”Mårran”, installationsvy på Konstakademien.

Foto: Björn Strömfeldt
Stina Ekman, ”Blått nystan”, installationsvy på Konstakademien.

Stina Ekman, ”Blått nystan”, installationsvy på Konstakademien.

Foto: Björn Strömfeldt
Annons

Resa. Smaka på ordet. Upprepa det igen … Att resa var något som vi gjorde förr. Möjligen med någon form av vaccin, men utan snabbtester, antikroppsintyg och karantän. Det var innan pandemin slog till och med ljushastighet tog över hela världen. Innan så många liv och planer har ödelagts.

Det är dock inte bara på grund av reseabstinensen som undertecknad faller pladask för Stina Ekmans spontana reseskildringar från mitten av 1970-talet. Dessa efemära skapelser i sin egen rätt har aldrig visats tidigare. Nu slingrar de sig som en animerad bård genom salarna på Konstakademien. Små, oansenliga, tunna papperslappar, som rivits ut ur ett skissblock och fästs så gott som direkt på väggen. Med ojämna kanter, när saxen har slirat till. Och utan något som helst bryderi om tillrättaläggning.

Annons
Annons
Annons