Rätt klädsel hindrar mc-skador

Under strecket
Publicerad
Annons

Några kommentarer och funderingar i anslutning till artikeln ” Ökat antal mc-olyckor hotar nollvision” (SvD 12/6).
Statistik kan användas på många sätt – beroende på vad man vill uppnå. Man kan ange i absoluta tal – exempelvis 125 dödade motorcyklister 1956 jämfört med 56 dödade 2006. ­Eller man kan visa på antalet dödade per 10 000 motorcyklister: Omkring tio stycken 1956 jämfört med cirka två 2006. Och då är det ju inte så illa?

Men inte heller i den här artikeln tar man upp den största kategorin trafikoffer – de skadade. Som utbildare av motorcykel- och mopedförare vänder jag mig mot den bild som Jimmy Groth visar upp. Han – och många tusen med honom – kör utan annat skydd än den obligatoriska hjälmen. ”Jag åker mest i innerstan…”. Huvuddelen av alla olyckor inträffar just i tätort! Vilket vi som ­utbildar försöker inpränta det i våra elever. Men huvuddelen av dödsolyckorna inträffar ­utanför tätorterna!
Fokusera inte bara på döds­olyckor. Den största belastningen för samhällets resurser är inte dödsolyckorna, utan de, ofta invalidiserande, skador som tar stor del av samhällets ­sjukvårdsresurser i anspråk. Utan att nödvändigtvis hacka på ­Jimmy Groth, vill jag slå ett slag för vikten av att klä sig rätt när man kör motoriserad tvåhjuling: Man ser aldrig ett proffs köra i t-shirt, gymnastikskor, jeans – och utan handskar!

Annons
Annons
Annons