Stängda butiker sänker Plantagen

Lena Hallgren från Spånga letar inspiration på trädgårdsbutiken Plantagen i Bromma på onsdagen. Vårvädret i merparten av landet har fått fart på försäljningen hos trädgårdskedjorna. Och inget tyder på att odlarlusten hos svenskarna avtar. Tvärtom tänker många lägga mer tid och pengar på trädgården i år.
Lena Hallgren från Spånga letar inspiration på trädgårdsbutiken Plantagen i Bromma på onsdagen. Vårvädret i merparten av landet har fått fart på försäljningen hos trädgårdskedjorna. Och inget tyder på att odlarlusten hos svenskarna avtar. Tvärtom tänker många lägga mer tid och pengar på trädgården i år. Foto: Jessica Gow/TT

Pandemin har satt fart på trädgårdsbranschen.

– Vi räknar med att den effekten håller i sig, säger Jonas Wiström, vd för Ratos som äger trädgårdskedjan Plantagen.

Under strecket
Joakim Goksör/TT, Jonas Fredén/TT
Publicerad
Annons

När riskkapitalbolaget Ratos, som äger Plantagen, redovisade sitt resultat för första kvartalet visade siffrorna att Plantagen gått med förlust med 99 miljoner kronor. Det var vd Jonas Wiström nöjd med.

– Första kvartalet är alltid dåligt för Plantagen. Men den här siffran var klart bättre än förra året, säger Jonas Wiström, som påpekar att förbättringen kom trots att Plantagens butiker i Norge varit helt eller delvis stängda under en stor del av kvartalet, och trots dåligt väder och att företaget haft problem med leveranser.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons