X
Annons
X
Recension

Utan logik i Kassel Rastlös irrfärd i världens främsta konstutställning

Till Documenta 13 var Enrique Vila-Matas inbjuden att, som en del av ett konstverk, sitta och skriva på en Kinarestaurang. Less på uppdraget vandrar han genom den stora utställningen, grubblar över konstens mening - och finner den. Kanske.

Giuseppe Penones ”Idee di pietra” (idéer av sten) visades i Karlasaue-parken under Documenta 13, 2012. I sommar är det dags för Documenta 14, världens kanske mest avancerade och omfångsrika konstutställning. Foto: Documenta 13 / Roman Mening

Mer än tre decennier efter sitt genombrott med den charmerande essän Kortfattad inledning till den bärbara litteraturen, är Enrique Vila-Matas en världen över älskad utövare av genreblandande prosakonst.

Det vilar en förförisk aura av improvisation över hans texter, vare sig de handlar om författare som slutat skriva (Bartleby & Co) eller om de konstnärliga avantgardenas motsvarigheter i dag, så som i den nu på svenska aktuella Utan logik i Kassel. Lekfullheten är en aspekt av djupen.

Giuseppe Penones ”Idee di pietra” (idéer av sten) visades i Karlasaue-parken under Documenta 13, 2012. I sommar är det dags för Documenta 14, världens kanske mest avancerade och omfångsrika konstutställning.

Foto: Documenta 13 / Roman Mening Bild 1 av 2

Enrique Vila-Matas, född 1948 i Barcelona, är översatt till 30 språk.

Foto: Bokförlaget Tranan Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X