Recension

CrashRaskrockar i våldsamt LA

Under strecket
Publicerad
Annons

Två associationer tar form i salongens mörker. De leder till två amerikanska författare som bägge står mycket högt på min lista. Dels till den James Ellroy som i romaner som The Big Nowhere och L.A. Confidential väver samman otaliga intrigtrådar till ett sinistert mönster där korruptionen och opportunismen överlappar rasismen och våldet; dels till den Philip Roth som i exempelvis En amerikansk pastoral och Konspirationen mot Amerika understryker hur bräcklig den fredliga samexistensen i samhället faktiskt är.
I den mån det är meningsfullt att jämföra Crash med andra filmer, ligger kanske Short Cuts och Magnolia närmast till hands – episodiska kollektivberättelser om ensamhet och rädsla där staden Los Angeles (eller i en vidare bemärkelse kanske även Staden, Amerika eller Hela Den Förbannade Tillvaron) kan betraktas som den egentliga huvudpersonen.

Också här är hela det oformliga Los Angeles utsmetat över den stora fondtapeten, också här är det ett liv i en föga stillsam desperation som gäller för människor. Det här är en högljudd film där folk skriker mest hela tiden, ofta förolämpningar åt främlingar, ofta rasistiska.
Asiater skriker åt mexikaner som inte ens är mexikaner, men ingen ser någon skillnad eller bryr sig. Svarta skriker åt vita, inte sällan med vapen i händerna. Vita skriker åt araber som i själva verket är iranier och som i sin tur skriker åt alla möjliga av ren frustration, ibland även med vapen i händerna. Att någon till slut faktiskt får en kula i sig och dör, är ofrånkomligt.
Filmen, som rent formellt alltså är en sorts whodunnit, börjar vid mordplatsen för att så rekapitulera det föregående dygnet och rekonstruera en härva av skilda skeenden som gradvis visar sig hänga ihop i en obönhörlig kedja av orsak och verkan.
En distriktsåklagare blir pistolrånad av två biltjuvar, och hans bortskämda hustru bryter ihop av ilska och självömkan. En polis oroar sig för sin sjuka gamla pappa och ventilerar sin vanmakt genom att trakassera oskyldiga. En rånad butiksägare nekas ersättning av försäkringsbolaget och ger sig ut på gatorna för att skipa privat rättvisa. En komplicerad brottsutredning möter offentligheten, och med manipulationer och utpressning får myndigheten önskad spin på historien.
Fördomar skymmer sikten för dramats alla aktörer, misstänksamheten och missförstånden betingar varandra i en mardrömslikt ond spiral.

Annons
Annons
Annons