Recension

Brott och straffRaskolnikovs kris i koncentrerat drama

Olof Bergström, Björn Johansson Boklund och Catherine Westling.
Olof Bergström, Björn Johansson Boklund och Catherine Westling. Foto: Lina Alriksson

Vad sker i huvudet på en Breivik eller en Laserman? Dramatikern Emma Broström har inga svar men bearbetar Dostojevskijs ”Brott och straff” till en välbalanserad belysning av vad som kan göra en ung man till kompromisslös brottsling, skriver Theresa Benér.

Under strecket
Publicerad
Annons

Dostojevskijs polyfona roman ”Brott och straff” är en rejäl munsbit att gestalta på scen. Antingen går man in i berättelsens filosofiska, psykologiska och andliga mångfald och gör en impressionistisk maratonversion. Eller också gör man som Regionteatern Blekinge Kronoberg: en tät, dramaturgiskt välbalanserad och gediget spelad turnéversion på två timmar, utifrån dramats fixpunkter och moraliska konflikter.

Emma Broström har skapat en tydlig, spelbar pjästext, där ex-studenten Raskolnikov står i centrum som berättare och huvudperson. Björn Johansson Boklund formulerar i första scenen den intellektuellt överhettade ynglingens teori, att ovanliga människor står över lagar medan vanliga människor är dömda till banalitet och rutin.

Annons
Annons
Annons