Annons

Widmann & MahlerRasande skicklig viola i Widmanns stilkrockar

Fransmannen Antoine Tamestit på viola uruppför tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester Jörg Widmanns ”Violakonsert” i Berwaldhallen.
Fransmannen Antoine Tamestit på viola uruppför tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester Jörg Widmanns ”Violakonsert” i Berwaldhallen. Foto: Mattias Ahlm/SR

1960-talets instrumentalteater, dekadent sekelskifte, orientalism och hardcoremodernism möts i Jörg Widmanns nya verk för viola. Solisten Antoine Tamestit ser till att publiken inte har en tråkig minut.

Under strecket
Publicerad

För tyske 70-talisten Jörg Widmann finns inga begränsningar. I samarbetena med konstnären Anselm Kiefer (i kulturella ruinlandskap) och filosofen Peter Sloterdijk (en babylonisk opera) är skalan uppskruvad till det maximala. Widmann är än mer hejdlös än sin gamla lärare Wolfgang Rihm i sin rastlösa färd mellan instrumentalt brus och finstämda mollterser. Själva skiftet mellan stilar tycks ibland viktigare än de specifika stilarna.

I ett nytt beställningsverk framtaget gemensamt av orkestrar i Paris, München och Stockholm har Widmann skrivit en violakonsert för franske Antoine Tamestit. Att Radiosymfonikerna tillsammans med Daniel Harding redan gjort en utmärkt Widmannskiva tyder på att de kunnat förbereda sig väl, men med tanke på att inget av tonsättarens verk låter som ett annat så var det kanske inte till så stor hjälp.

Annons
Annons
Annons