Annons
X
Annons
X
Litteratur
Recension

Vattna vargen : prosa och poesi Rasande rolig drift med företagsjargong

Hans texter är konceptuella, satiriska och komiska. I ”Vattna vargen” samlar poeten Pär Thörn produktion från kulturtidskrifter och dagstidningar. Viola Bao har läst en samhälls- och arbetskritisk författare.

Pär Thörn
Pär Thörn Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT
Bokhösten 2016

Vattna vargen : prosa och poesi

Författare
Genre
Poesi
Förlag
Diskret förlag
ISBN
9789163910401

130 s.

Som en av de främsta företrädarna för en samtida konceptuell poesi med konkretistiska influenser har den ständigt produktive Pär Thörn publicerat ett tjugotal böcker på ett tiotal olika förlag sedan debuten 2002. Inom poesivärlden har han gjort sig omtalad med verk som exempelvis ”Röda rummet (alfabetisk)” (2010), en uppradning av samtliga ord i August Strindbergs klassiker ”Röda rummet” från 1879 i alfabetisk ordning. Inte sällan ses han också dyka upp i allehanda kulturtidskrifter med texter av olika format och genrer, kortare alster av vilka några nu samlats i den nyutgivna boken ”Vattna vargen”, som består av skönlitteratur publicerad mellan 2007 och 2016 i tidskrifter som Det grymma svärdet, Glänta, OEI, Kris och kritik och några dagstidningar.

Det rör sig alltså i högre grad om en katalog eller en antologi än ett enhetligt verk; här finns dikter, noveller, textsamplingar och resememoarer. Deras inbördes skillnader till trots är Thörns karaktäristiska anslag igenkännbart i de flesta texter. Det konceptuella är återkommande; inte sällan uppställs en idébaserad premiss som dras till sin spets i texten, med komiska och främmandegörande resultat.

Som i ”Vi är som en båt med vatten upp till relingen och det slår in vågor hela tiden!”, som består av sammanklippta citat från chefsföreningen Ledarnas internetforum – en lika rasande rolig som bisarr drift med företagsjargong, om en arbetsplats från en pressad avdelningschefs perspektiv.

Annons
X

I en besläktad sampling av utdrag ur Charles Darwins ”Om arternas uppkomst”, tas fraserna ur sin kontext och blir till ett slags absurda science fiction-lika utsagor placerade intill varandra: ”Människans okunnighet om lagarna för variationen är skriande stor. / Människan kan inte ens i ett fall på hundra ange någon orsak. / Människan har rätt att anta att Skaparen arbetar i tankebanor i linje med människans.”

I Thörns litteratur pulserar ofta en arbetskritisk och samhällssatirisk ådra, och det rör sig inte bara om humoristisk och ironisk diskurskritik, utan här finns också rörande porträtt av gestalter i mänsklig storlek. Som ”Din död, din avsaknad av minnen”, en parafras på George Perecs ”Jag minns”, där konturerna av en diversearbetare tecknas genom fragment ur ett helt liv. En del texter stannar tyvärr vid det banala, som ”Människan, verktyget, väggen”, en monoton beckettsk mardrömsvision om en människa som upprepade gånger försöker ta sig förbi en orubblig vägg, eller ”Röstaren” som ursprungligen publicerades i Sydsvenskan inför riksdagsvalet 2010, där en enkel och alltför explicit dagstidningspoäng görs om medborgarens maktlöshet och skenbara valfrihet i röstningsritualen. I en mer tätredigerad bok hade dessa bidrag utelämnats.

Något man framförallt inte får glömma bort i relation till Thörns författarskap är att han inte enbart arbetar konceptuellt; han är också en mycket begåvad textförfattare. Många texter är så skenbart enkla att man glömmer den dubbla finess som ligger bakom: å ena sidan ett hjärnvrängande uppslag, å andra sidan en språklig täthet som får bygget att verka sömlöst och självklart.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X

    Pär Thörn

    Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X