X
Annons
X
Kommentar

Linda Bakkman: Näringsfysiologens guide till fem vanliga matoljor

Typen av fett är viktigare än mängden. De fetter vi behöver vi äta mer av finns i flera oljor. Samtidigt är många känsliga för ljus, syre och höga temperaturer. Här går vi igenom fem vanliga matoljor.

Läs mer om Näringsfysiologen
Tonfisk stekt i kokosolja, som innehåller mest mättat fett – över 90 procent – av de fem listade matoljorna.
Tonfisk stekt i kokosolja, som innehåller mest mättat fett – över 90 procent – av de fem listade matoljorna. Foto: IBL

Gemensamt för alla oljor är att de består av en variation av mättade, enkelomättade eller fleromättade fetter. Forskning har visat att det är typen av fett vi äter som har betydelse, snarare än mängden.

Tonfisk stekt i kokosolja, som innehåller mest mättat fett – över 90 procent – av de fem listade matoljorna.

Foto: IBL Bild 1 av 6
Foto: Jerónimo Alba/IBL Bild 2 av 6
Foto: IBL Bild 3 av 6
Foto: IBL Bild 4 av 6
Foto: Mohammed Anwarul Kabir Choudhury/IBL Bild 5 av 6
Foto: Shutterstock/IBL Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X