X
Annons
X
Recension

Klara Kristalova, ”Slottet” Berättelser från en parallell värld i keramik

Premium

I helgen öppnade konstsäsongen i Stockholm. Inte mindre än tre av galleriutställningarna visar skulpturala verk i glaserat stengods. Dan Backman går en runda.

Klara Kristalova, ”Slottet”, installationsvy på Galleri Magnus Karlsson.
Klara Kristalova, ”Slottet”, installationsvy på Galleri Magnus Karlsson. Foto: Galleri Magnus Karlsson

Det kan se ut som en trend men antagligen är det mer av en tillfällighet att tre av årets första galleriutställningar har stengods som gemensamt materialtema. Glaserad keramik, som man också kan benämna det, är knappast förstahandsvalet för idag verksamma skulptörer. Men man kan till exempel lyfta fram Per B Sundberg och Alexander Tallén, som båda hade lysande utställningar i Stockholm förra året, för att påvisa lerans potential.

Denna gång är det tre kvinnor - Klara Kristalova, Susanne Larsson och Sara Möller - som ställer ut. Av dessa är förstås Klara Kristalova den starkast lysande konststjärnan, med många uppmärksammade utställningar såväl här hemma som ute i stora världen. Utställningen hos Magnus Karlsson är den femte i ordningen och den första i Stockholm sedan hon visades i stor skala på Bonniers Konsthall 2012. Då som nu visas keramiska verk i en platsspecifik installation. På Bonniers Konsthall var det en brygga som vindlade sig fram i den stora salen, på Magnus Karlsson är det ett tornliknande slott i svartmålat trä, upplyst av ett fåtal spotlights, som får härbergera små och stora skulpturer. Det ser lite ut som om Louise Nevelson byggt Tatlins torn.

Klara Kristalova, ”Slottet”, installationsvy på Galleri Magnus Karlsson.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 1 av 6

Klara Kristalova, ”I stallet”, 2016, glaserat stengods.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 6

Sara Möller, ”Orienteering”, installationsvy på Domeij Gallery.

Foto: Domeij Gallery Bild 3 av 6

Sara Möller, "Migmatit”, glaserat stengods.

Foto: Domeij Gallery Bild 4 av 6

Susanne Larsson, fritt efter Francisco Goyas ”Sardinens begravning” (ca 1812-19) , glaserad keramik utförda 2016-17.

Foto: SPG Bild 5 av 6

Susanne Larsson, fritt efter ”Medusas flotte” av Théodore Gericault (1818), glaserad keramik, 2016-17.

Foto: SPG Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X