Rapport: Spelbolagens reklam når barn och unga

Unibet är, enligt undersökningen, den klart flitigaste aktören när det kommer till budskap på sociala medier. Arkivbild.
Unibet är, enligt undersökningen, den klart flitigaste aktören när det kommer till budskap på sociala medier. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Reklam från spelbolag på sociala medier når barn och unga i stor utsträckning visar en ny rapport. Trenden pekar dock på att fler och fler följer reglerna.

Under strecket
Marcus Alexandersson/TT
Publicerad
Annons

Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN) har tillsammans med Center för forskning i beroenden, kontroll och styrning (CEACG) vid Helsingfors Universitet tittat på hur spelbolag verkar på sociala medier. Undersökningen är ett led i ett forskningsprojekt som inleddes 2018, före avregleringen av den svenska spelmarknaden.

Studien, som delvis finansierats av statliga Svenska spel, och som redovisar data från spelbolagens konto under mars månad 2017–2020 visar att ett av tre inlägg på Facebook kan nå minderåriga. På Instagram är resultatet lite drygt hälften av inläggen, medan det på Youtube blott var ett klipp som inte var synligt för barn och unga.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons