X
Annons
X
Recension

På gränsen Rapp men ofarlig feministisk humorshow

Det är muntert, uppkäftigt och underhållande när Anna Pettersson gör en humorshow med kvinnor. Men hon har visat betydligt mer feministisk skärpa i sina tolkningar av Strindberg, Ibsen och Molière, skriver Theresa Benér.

Cecilia Lindqvist, Evamaria Björk, Annika Kofoed (längst fram) och Susanne Karlsson i ”På gränsen”. Foto: Emmalisa Pauly
Läs mer om Scenhösten 2016

Det har varit de starka kvinnornas år på Malmö stadsteater. I våras en originell ”Jane Eyre” och ett feministiskt collage av Liv Strömquist och Ada Berger, i höst Fassbinders kvinnomelodram om Petra von Kant. Nu avrundar hyllade regissören Anna Pettersson denna svit med en humorshow om och med kvinnor, ”På gränsen”.

Det är inte som hos Almodóvar fråga om kvinnor på gränsen till nervsammanbrott – snarare en studie i var gränsen går för den goda smaken i kvinnors beteende på scen. Är det roligt att dricka mensblod ur svullna tamponger? Kan kvinnor i rampljuset klia sig i skrevet och peta i näsan? Hur detaljerat kan man i väninnors lag bre ut sig om moderkaka och sprucket underliv i samband med förlossning?

Cecilia Lindqvist, Evamaria Björk, Annika Kofoed (längst fram) och Susanne Karlsson i ”På gränsen”.

Foto: Emmalisa Pauly Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X