Ralph Laurens veteranbilar ställs ut

Under strecket
Publicerad
Annons

WASHINGTON Att bilar är konst - eller i alla fall kan ställas ut på konstmuseer - är väl numera fastlagt.
Det hindrar inte att chefen för anrika Museum of Fine Arts i Boston, Malcolm Rogers, får utstå en del pikar för beslutet att lyfta fram designern Ralph Laurens veteranbilar.
Ett genomskinligt försök att locka mer manliga besökare när museet behöver medel till en utbyggnad, heter det. Men, vad värre är, Rogers beskylls för att låta Laurenföretagen exploatera museet och för att ge Lauren tillfälle att bluddra på i katalogen om bilarna som inspiration till hans kollektioner i övrigt.
Ralph Lauren är ju på många sätt den främsta symbolen för en speciell slags amerikansk stil. Kalla den wasp-ig efter den gamla vita anglosaxiska överklassen med förmögenheter från finansvärlden och storslagna sommarpalats vid Atlantkusten. Den kan bäst beskådas i flaggskeppsbutikerna på Madison Avenue i New York och indelades i fyra av en inte helt snäll observatör: vildmark à la Vilda Västern, avskavt somrigt strandliv
i New England, brittiskt gods med häststallar samt tropikerna. Som den mångmiljonär han är alternerar han mellan de här miljöerna men bor mestadels i en slottsliknande villa norr om New York.
Mer än 35 år har förflutit sedan Ralph Lauren (Ralph Lifshitz som pojke i Bronx) började slå sig in i klädbranschen. Efter en tid i en slipsbutik formgav han en egen slips som han lyckades sälja in i de lyxiga varuhusen i New York. Några år senare, 1971, öppnade han sin första Polo-butik på shoppingens paradgata Rodeo Drive i Beverly Hills i Los Angeles.

**Men varför polospelaren?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons