X
Annons
X
Kommentar

Anna Norström: Räksmörgås för 255 kronor – Arlanda förtjänar bättre mat

Räksmörgås för 255 kronor och halvfabrikat som knappt går att äta. Det kulinariska utbudet på Arlanda är inte var det borde vara. SvD:s Anna Norström vill ge Swedavia en chans att visa upp den gastronomi som Sverige faktiskt erbjuder.

undefined
Foto: Johan Nilsson och Björn Larsson/TT

Hallå, lystring Arlanda! Den illa smakande tvångströja som är ert matutbud, duger inte. Det är dags för förändring. 

Utvecklingen av restauranger på Arlanda sker i snigelfart.

Min största anledning till att resa stavas mat. Och jag är inte ensam. Undersökningar visar att dagens turister väljer att resa med smaklökarna. Upplevelser är viktigare än sevärdheter. Det har Visit Sweden fattat och rullat ut ett måltidsprogram om 40 miljoner kronor som ska utveckla och stärka internationell marknadsföring av måltidsupplevelser i Sverige. 
Men vad är det första och sista en resenär möter i ett land? Flygplatsen. Och är Arlanda ett kulinariskt tvärsnitt av Sverige? Jag svarar tvärnej på den frågan. För här består utbudet av torra smörgåsar, automatkaffe och tallrikar fyllda av halvfabrikat. Jag har försökt navigera mig till god mat på flygplatsen – och det är tufft.

Annons
X

Utvecklingen av restauranger på Arlanda sker i snigelfart. Visserligen finns finkrögaren Pontus Frithiofs restaurang Pontus in the Air på plats sedan två år tillbaka. Men det räcker liksom inte. Utbudet är på det stora hela alldeles för dåligt.

Varje gång jag flyger via Kastrup gläds jag. Här finns vinbaren Paté Paté, som i originalupplagan i Kødbyen är ett populärt vattenhåll. Urproffsiga kocken Adam Aamans moderna smørrebrød är en ljuvlig påminnelse om det danska matarvet och restaurang Mash är en riktigt bra köttkrog med en diger vinlista.

Eller ta italienska Turin som exempel. När jag flög hem därifrån senast fanns Piemontes alla matskatter att inmundiga: Glass med nocciole, regionens smakrika hasselnötter, Barolo-viner och tryffel. 
Swedavia som driver Arlanda däremot stoppar gärna huvudet i sanden men slår sig  samtidigt på bröstet: "Vi är visst bra" vill de säga. Istället för att göra om och göra rätt.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    År efter år har de fått utså kritik för de hisnande prislapparna på Arlanda. Några exempel: Räkmacka, 255 kronor, en automatkaffe, 40 kronor, en flaska vatten, 39 kronor, och en stor stark för 95 kronor.

    – Många säger att kaffet är dyrt på Arlanda men det finns kaffe för inte många kronor alls, och om du tänker dig att du får det i en porslinskopp i en bekväm miljö så är det samma prisstruktur som inne på Stureplan eller var som helst", säger Swedavias presschef Hans Uhrus när vi talas vid. 

    Att vara vegan eller allergiker på flygplatsen är en rejäl utmaning.

    Stureplan, ja. Men problemet med prissättningen på Arlanda är att du – till skillnad från navet kring Stockholms nöjescentra – inte får kvalité på köpet. Och till kaffet för några kronor räknas kioskblasket från 7-Eleven. 

    På Arlanda går jag förbi flera kyldiskar på olika kaféer och restauranger som alla innehåller samma torra tråkiga smörgås. Den kommer från SSP:s kök, det är jätten som står bakom flerparten av flygplatsens serveringar. För bara 15 ställen totalt på hela Arlanda, enligt Swedavias presstjänst, har sitt egna kök. En anledning till att materbjudandet blir minst sagt torftigt.

    Att vara vegan eller allergiker på flygplatsen är en rejäl utmaning. Hälsosamma alternativ är sparsmakade. Till och med på lilla Landvetter är man bättre – här har Happy M Kitchen fått öppna en popup med vegetariska sallader, nyttiga bars och näringsrika smoothies. 

    Men framförallt representerar inte Arlanda en ärlig bild av det rikt utvecklade kulinariska land som Sverige är. Det som Kocklandslandslaget lagade hem en totalseger åt i Global Chefs Challenge bland 70 länder härom veckan. Som tog silver i Europamästerskapen i Bocuse d’Or i juni – och som numer har fler Michelinstjärnor till antalet än Danmark. 
    Så. Arlanda, sluta koka soppa på en spik. Ni har chansen att skapa ett mat- och dryckesutbud som får resenärer att resa hem med en bra välsmakande bild av Sverige. Och som kanske till och med får dem att vilja vara hos er längre än den tid som nödgas.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Johan Nilsson och Björn Larsson/TT Bild 1 av 1
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X