Recension

RagnarökRagnarök väcker sorg och eftertanke

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är ett bröllop med förhinder hon står inför, Katarina Dalaymans Brynhilde, när hon väcks ur sin slummer av en stum Siegfried, förklädd till friaren Gunther. Otrohet, svek och bittra insikter kantar livsbanan för dem av Ringens personligheter som överlevt för att skåda jordens undergång på en sönderfrätt journalfilmsremsa. Med fadermordet brinnande på näthinnan i ett rum genomborrat av mörker lämnar vi teatern.

Och det är inte någon upplyftande livsvisdom Staffan Valdemar Holm, Gregor Bühl och Bente Lykke Möller läser in i Richard Wagners livsepos, snarare gör de en pessimistisk närläsning med psykoanalytisk bottensats. Ändå är Götterdämmerung – Ragnarök på svenska - den mest harmoniska av alla de fyra delar ur Wagners tetralogi som teamet nu ställt på Kungliga Operans scen.

Annons
Annons
Annons