X
Annons
X

Harding möter Ibragimova Radiosymfonikerna turnerar med smärtan som kreativ impuls

Ryska stjärnviolinisten Alina Ibragimova och dirigenten Daniel Harding.
Ryska stjärnviolinisten Alina Ibragimova och dirigenten Daniel Harding. Foto: Arne Hyckenberg

När Sveriges Radios symfoniorkester beger sig ut på turné, bär de med sig en repertoar som delvis utgår från smärtan som kreativ impuls. Sofia Nyblom lyssnar till en vältrimmad orkester inför turnéstarten.

Såret utgör ofta en kreativ impuls i konstnärliga arbeten – självklart också i vanliga, banala människoliv. Men ofta ställs eftervärlden inför moraliska val när det gäller efterlämnade verk: är det rätt att framföra musik som en tonsättare gömt undan, eller att visa tavlor av en svårt sjuk konstnär? Fanns det en djupare anledning till att violinisten Joseph Joachim avvisade möjligheten att uruppföra sin vän Robert Schumanns sista stora orkesterverk, Violinkonserten – en mer komplex förklaring än att den inte var hans ”bästa” verk?

När jag hör ryska stjärnviolinisten Alina Ibragimova spela Violinkonserten med Sveriges Radios symfoniorkester kan jag förstå Joseph Joachim. Inte för att Violinkonserten är ”dålig”, utan för att den i Ibragimovas berörande tolkning blir ett smärtsamt vittnesmål från en sjuk människa. Solisten spelar med djup, mättad klang, och kanaliserar varm sinnlighet in i violinstämmans ordlösa dialog med orkestern. Men trots ansatser till vemodig briljans tycks den Schumannska sagan ligga insvept i kvävande svart sorgedräkt. När den melankoliska mellansatsen utan förvarning övergår i polonäs, tvingas vi bevittna en patient som håller fasaden uppe genom att hasa runt i tungfotad dans.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X