Annons

Radio via satellit ökar i USA

Under strecket
Publicerad

Den kommersiella skvalradion i USA hotas av satellitradio som lyssnaren ”prenumererar” på.
Ljudkvaliteten i satellitradio är bättre och i det vidsträckta USA betyder det också att bilister slipper att ständigt söka efter nya kanaler under långfärder. Dessutom är mottagare inbyggda i nya bilar redan på fabriken.
Ett annat skäl till att satellitradion ökar i popularitet är att den - hittills - är undantagen från sedlighetslagarna som den republikanska maktapparaten i Washington visat sig vara beredda att följa med dryga böter mot syndande tv- och radiobolag.

Två företag konkurrerar stenhårt om detta nya medium: Sirius och XM. Priset uppgår till motsvarande knappt 100 kronor per månad och då ingår internetuppkoppling.
Båda två går med jätteförluster och branschexperter utesluter inte att det kan bli ett samgående på sikt, om inte annat så för att förhindra överbjudandet vid slagsmålen om sportevenemang och publikdragande röster.
Det var Sirius som tecknade miljonkontrakt med den, ska vi säga,
frispråkige Howard Stern när en kommersiell kanal dumpat honom som alltför ful i munnen. Vidare har företaget Eminem, Lance Armstrong, Steven Van Zandt och Martha Stewart i stallet. XM har ansedde journalisten Bob Edwards hos sig, liksom radiopsykologen Laura Schlesinger, Snoop Dogg, Tom Petty och vänsterkomikern Al Franken.

Annons
Annons
Annons