Annons

Rädda pojkarna – gör kvinnor av dem

Uppdaterad
Publicerad

Glappet mellan flickors och pojkars slutbetyg i grundskolan ökar. Tjejernas genomsnittliga meritvärde är numera 223,8 av maximalt 320. Killarnas är 199,5. Det visar Skolverkets statistik från vårens avgångsklasser. Utbildningsminister Jan Björklund skyller på de nya undervisningsmetoderna som lägger större ansvar på individen. Han menar att en återgång till den gamla klassiska katederundervisningen skulle gynna pojkarna eftersom de har svårare än flickorna att koncentrera sig och ta ansvar. Och så kan man ju se det. Men är inte det att göra pojkarna en gigantisk björntjänst? För om man ska lära för livet är det väl just att söka relevant kunskap, utvärdera fakta och arbeta i grupp man bör behärska?

Problemet är så mycket större än katederundervisning eller inte. I grunden handlar det om det felaktiga uttrycket ”boys will be boys”. Och om vuxenvärldens oförmåga att se att det är vi – föräldrar, förskolepersonal, lärare och idrottstränare – som själva skapar dilemmat.

Annons
Annons
Annons
Annons