Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Yuja Wang Rachmaninov med bländande teknik

Yuja Wang på Konserthuset i söndags kväll.
Yuja Wang på Konserthuset i söndags kväll. Foto: JAN-OLAV WEDIN

Yuja Wang

Genre
Konsert

Konserthuset.

Ett lyckligt val skrev jag 2008 när kinesiskan Yuja Wang (född 1987) med kort varsel ersatte Yefim Bronfman i Prokofjevs andra pianokonsert i Berwaldhallen. Det var fem år efter hennes Europadebut i Zürich, men ännu hade hon inte nått stjärnstatus. Den infann sig dock snabbt och från 2009 till 2012 finns hon representerad på ett tiotal skivutgåvor, inkluderande tre soloalbum.

Det senaste av dessa, ”Fantasia” marknadsfördes i söndagsprogrammet, där de tre tillagda numren var hämtade från skivan. Även Rachmaninovs Elégie i ess-moll Op 3:1 som ingick i det ordinarie programmet, är del av den extranummerspäckade ”Fantasia”. Hon undvek här att betona salongskaraktären, spelade med värme och känsla utan sentimentalt patos.

Yuja Wang inledde dock med Debussy i en fullsatt, nedsläckt Konserthussal, där scenen hade lagts i ett diffust, fläckigt ljusmönster, som från en Bonnardmålning. ”Pour le piano”, ett övergångsverk från Debussys tidiga till hans mognare stil, inleds med ett hamrande preludium, där hårdheten dämpades med ett överflöd av pedal.

Annons
X

Den stilistiskt framåtblickande sarabanden gjordes elegant, men hade vunnit på något mindre pedal. I den avslutande toccatan, med dess avvägda färg- och linjespel, strömmade musiken lekfullt fram.

Bevingat och hemlighetsfullt, med tillbakahållen glöd, bör enligt Skrjabin dennes sjätte pianosonat framföras. Denna samtidigt introverta och dansvirvlande musik fick ett moget, nyansrikt framförande. Redan tidigt hade Wang en bländande teknik, i anslaget stundom med en viss hårdhet som ännu gör sig gällande. Men musikaliskt har hon gjort framsteg, vilket bevisades av framträdandet i söndags.

Två briljant utförda virtuosstycken avslutade första delen; Rachmaninovs utmärkta arrangemang av scherzot ur Mendelssohns ”En midsommarnattsdröm” och prestot i e-moll ur Rachmaninovs ”Moments musicaux”. Kontrasten blev avsevärd mellan det mjukt förbiilande scherzot och det mörkt framstormande prestot.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Ett spännande inslag blev Lowell Liebermanns ”Gargoyles” Op 29. Stildrag från Rachmaninov, Ravel och Prokofjev kunde lätt skönjas i dessa fyra gargoyles (fantastiska stenfigurer på kyrkor). Trots eklekticismen aktningsvärda kompositioner med brett uttrycksregister, som passade Wang perfekt

    I Rachmaninovs andra pianosonat blev behållningen Wangs pianistiska kompetens snarare än den skäligen substanslösa musiken.

    En minnesvärd pianoafton som fylldes ut med tre extranummer, där Chopins ciss-moll-vals Op 64:2 fick avsluta.

    Annons
    Annons
    X

    Yuja Wang på Konserthuset i söndags kväll.

    Foto: JAN-OLAV WEDIN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X