Krönika

Adam Erlandsson:Rabattsajter erövrar nätet

Adam Erlandsson

Social shopping är det senaste i raden av omistliga buzzwords. Om det här är första gången du läser det så kan jag garantera att det inte är den sista. Social shopping är den kanske snabbast växande nischen på internet. Det är egentligen den gamla idén som Let’s Buy It försökte sig på i slutet av 90-talet som har kommit tillbaka med en hyperlokal twist.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Social shopping, eller grupprabatter, har blivit den naturliga länken mellan internet och de lokala småföretagarna. För konsumenter som vill ha 60 procent på en kemisk peeling, eller bara betala hälften för en ostronmiddag ger de ganska hyfsad rabatt och för företag som vill ha in nya ansikten och samtidigt passa på att fylla på med kunder under perioder när det vanligtvis går långsamt är det ett av få tillgängliga alternativ.

På bara två år har Groupon lyckats locka fler än 50 miljoner användare på fler än 500 marknader i 44 länder och sålt fler än 40 miljoner kuponger. I princip alla större riskkapitalister i USA har investerat i företaget, som sägs ha tagit in en bit över en miljard dollar hittills. Enligt uppgifter i amerikansk affärspress väntas Groupon omsätta mellan tre och fyra miljarder dollar i år, med mycket god lönsamhet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons