X
Annons
X
Fördjupning

Rå, svettig körglädje: ”Jag vrålar ikapp med V12:an”

Lamborghini har uppdaterat värstingmodellen Aventador med 40 extra hästkrafter, fyrhjulsstyrning och förbättrat chassi. Men är Aventador S bättre än föregångaren? Och har en maskinell urkraft som denna V12-värsting en framtid när vi ska rädda jorden?

Lamborghini Aventador S gapar mer hungrigt efter kurvorna än föregångaren. 
Lamborghini Aventador S gapar mer hungrigt efter kurvorna än föregångaren.  Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Det röda locket viks bäst upp med tummen. Där under, mitt i mittkonsolen, sitter startknappen. Bilen ryter till som ett dödshotat rovdjur innan tomgången lägger sig på en dovt gurglande uppfordrande basgång där allt är på helspänn. V12:an på 6,5 liters cylinder­volym är stridsberedd.

Lamborghini Aventador S gapar mer hungrigt efter kurvorna än föregångaren. 

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 15

De nya luftinsläppen på utsidan får fronten att framstå som mer aggressiv.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 15
Bild 3 av 15

I det lite snällare stradaläget växlar automatlådan med en besvärande fördröjning.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 15

Ny fyrhjulsdrift ger mer effekt till bakhjulen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 15
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 6 av 15

Baken är omknådad och de tre avgaspiporna har fått ett nytt utseende.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 7 av 15
Bild 8 av 15
Bild 9 av 15
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 10 av 15
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 11 av 15
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 12 av 15
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 13 av 15
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 14 av 15
Bild 15 av 15
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X