Annons
X
Annons
X
Film
Recension

Klipp Rå och modig ung revolt

Jasna befinner sig i fritt fall – då börjar hon filma sig själv med en mobilkamera. Hynek Pallas har sett en trasig, tragisk skildring av hopplösheten i att vara ung i Europa i dag.

(uppdaterad)
Foto: NJUTAFILMS

I RÖRELSE

Klipp

Regi
Maja Milos
Genre
Drama
Medverkande
Isidora Simijonovic, Vukasin Jasnic
Längd
1 tim 40 min

Från 15 år.

Betyg: 5 av 6

När jag häromdagen var på bio med barnen visades en informationsfilm om langning som avslutades med hälsningen ”Vänligen, Samhället”. Som ung hatade jag, förstås, sådant. Men när jag såg den rosaskimrande animationen kom jag att tänka på den serbiska filmen ”Klipp”. Hur ont i magen jag fick av den – och på varför jag som vuxen har valt att uppfostra mina barn i ett land där det finns en syn på samhälle och demokrati som något som inte bara kommer från ovan, utan som något som involverar våra handlingar.

I praktiken alla filmer om tonårsrevolt innehåller ett omgivande samhälle, inte sällan mani-festerat av vuxenvärlden – ofta en frånvarande sådan. Det kan vara en mer eller mindre lyckad skildring, mer eller mindre kritisk; bland bara en ointressant kuliss. Men det gäller lika mycket ”Kids” och ”Fucking Åmål” som ”De 400 slagen” och ”Medan vi faller”.

Och det gäller tveklöst Maja Milos debut om 16-åriga Jasnas (Simijonovic) vardag i en Belgrad-förort, där betonghusen är slitna in till armeringsjärnet och där ”samhället” är lika rosslande som hennes far på sin dödsbädd. ”Klipp” börjar med att Jasna får en mobiltelefon med kamera, och det är sedan den röda tråden i en film som handlar om hennes oförmåga att handskas med att pappan snart går bort. Med ett förenklat terapigrepp kan ”Klipp” jämföras med den franska filmen ”Snälla Cecile” som gick på bio i våras: en ung kvinna bearbetar sorg genom att knulla.

Annons
X

Men där upphör alla likheter. Där ”Snälla Cecile” letar ursäkter för att visa mjukporr i neonljus, hänger allt i ”Klipp” ihop. Filmens form – ett växlande mellan skakig mobilkamera och stabilt foto – är i samklang med karaktärer och historia. Mobilen blir en del av Jasnas språk: en närhet till tonåringarnas värld av guldjackor, stringtrosor och stroboskop, och ett avlägsnande filter när hon filmar sin döende pappa.

Jasna får ihop det med en äldre kille, skolkar, knarkar, dricker och, framför allt, har mer och mer sex i scener som andas övergrepp och förnedring. Som pulserar av ond svart destruktiv lusta. Som ändå alltid – även när de bara visar en penis och två röda läppar i närbild – försvarar sin plats. Nej, tvärtom: de behövs för att filmens råhet och gränsöverskridande är en avgörande del av berättelsen.

Jasna befinner sig nämligen i fritt fall och det finns ingen som kan fånga henne. Skolan är ett skämt, en snorig skäggig lärare som mässar i utkanten av en mobilkamerasekvens. Och ju mer maniskt hon faller, desto hårdare korsklippningen. Från ett försök till intimt samtal mellan mor och dotter, till en analsexscen, till farmor och farfar som flyttar in och pappa som dödsrosslar, till Jasna gnyende med koppel om halsen.

Filmer om tonårsrevolt i Sverige utspelar sig (och det här är inte bara negativt) i ett kuddrum. Även när de är som bäst – som en flykt från Åmål – så tänker man att alla landar mjukt. (Och Lukas Moodysson vet, för han vet vilka det svenska samhället skyddar: i ”Lilja 4-ever” finns ingen vaddering). Inget av den känslan finns i ”Klipp”. Inget ”Vänligen, Samhället”. Och där tränger dagens Serbien in: en ungdomsarbetslöshet på 47 procent, ett demokratiunderskott där bara en tredjedel röstar.

Att Jasna läser till sjuksköterska är urholkat på framtidshopp – hög som ett hus kräks hon under ett studiebesök hos föräldralösa, sjuka barn. Hon anklagar mamman för att ”bara vara städerska”. Skriker på henne för att hon inte utnyttjar kontakter eller mutar; ”du ber inte din vän om att få gå före i kön”. En allt självklarare kommentar nerifrån Balkan och upp till Prag, i ett demokratiporöst Europa vi knappt förstår här i norr. Det är trasigt, tragiskt, vidrigt och obehagligt.

Och väldigt rått och modigt filmskapande.

Annons
Annons
X
Foto: NJUTAFILMS Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X