Malin Ekman:Qvibergs rockader blottar journalistikens sårbarhet

Malin Ekman

Mats Qvibergs och Christen Ager-Hanssens rekryteringar på Metro avslöjar inte bara något om herrarna själva utan också om journalistiken, som aldrig varit så sårbar som nu.

Under strecket
Publicerad
Mats Qviberg köpte i februari den nordiska delen av tidningen Metro för 50 miljoner kronor.

Mats Qviberg köpte i februari den nordiska delen av tidningen Metro för 50 miljoner kronor.

Foto: Fredrik Sandberg/TT, Tomas Oneborg
Annons

En uppburen affärsman ser sin bank krascha och sitt renommé solkas. Kraschen blir föremål för både rättsväsendets och tidningarnas kritiska genomgång. Det blir också affärsmannen, som frias från alla brottsmisstankar men framstår förorättad. Så visar det sig att en stor tidning är till salu. Han köper den och rekryterar sina allierade. Sin nuvarande kompanjon, journalisten som – till skillnad från de flesta andra – skrev om hans story, och hans tidigare bank-vd.

Ovanstående är inte hämtat från en kioskroman författad av någon sprätt med bristande insyn i världen hen skildrar, utan från det som brukar kallas verkligheten.

Annons
Annons
Annons