Recension

MitridateQueerskruvad opera värd ett bragdguld

Anna Eklund-Tarantino och Paulina Pfeiffer.
Anna Eklund-Tarantino och Paulina Pfeiffer. Foto: FOTO: ELIAS GAMMELGÅRD
Under strecket
Publicerad
Annons

Det dröjde länge innan Mozarts första opera seria ”Mitridate, re di Ponto” från 1770 kom till Sverige. I somras fick den av säkerhetsskäl ställas in på Kungliga Slottet vid president Obamas besök. Nu ges den äntligen i en konsertant men teatral version, skräddarsydd för Rikssalen, vars imposanta kungastatyer, pelare och väggutsmyckningar fungerar utmärkt som scenografi. Kostymerna länkar till det 1700-tal då operan komponerades och Rikssalen invigdes.

Den trassliga handlingen bygger på en tragedi av Racine och kretsar kring den grekiske kungen Mitridate, romarnas fiende år 70 fKr. Hans båda söner är förälskade i hans trolovade Aspasia, som älskar sonen Sifare. Kärlekskomplikationerna vävs samman med den politiska striden. Den andre sonen Farnace älskas av Ismene, men har lierat sig med romarna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons