X
Annons
X

Queer sängkammarfars blir utmanande opera

Extremt utsvävande, könsöverskridande och barock. Så beskriver trion bakom den helt nyskrivna operan "Tristessa" sitt verk som bygger på den feministiska dystopins klassiker, Angela Carters "Den nya Evas passion".

Kostymteckningar av Ann-Sofi Sidén till ”Tristessa”. Musikern (t v) samt sektledaren Mother. ”Mother är en grotesk monumental uppblåst figur, en urmoder som imploderar och blir till sin totala motbild; fattig pensionär som samlar tomglas och äter sardiner direkt ur burken.”
Kostymteckningar av Ann-Sofi Sidén till ”Tristessa”. Musikern (t v) samt sektledaren Mother. ”Mother är en grotesk monumental uppblåst figur, en urmoder som imploderar och blir till sin totala motbild; fattig pensionär som samlar tomglas och äter sardiner direkt ur burken.” Foto: Ann-Sofi Sidén/Kungliga Operan

En sektledare vid namn Mother – gigantisk, grym och allomfattande. En slyngel, Evelyn, som begår ett övergrepp och förvandlas till en Eve, tvångstransformeras från man till kvinna. En machoman, Zero, med ett harem av kvinnor, kringdrivandes i öknen, en åldrande filmstjärna Tristessa som visar sig vara man. Allt utspelar sig ett postapokalyptiskt framtida USA …

Kostymteckningar av Ann-Sofi Sidén till ”Tristessa”. Musikern (t v) samt sektledaren Mother. ”Mother är en grotesk monumental uppblåst figur, en urmoder som imploderar och blir till sin totala motbild; fattig pensionär som samlar tomglas och äter sardiner direkt ur burken.”

Foto: Ann-Sofi Sidén/Kungliga Operan Bild 1 av 4

Maja Sjöberg, som jobbar med färgning och patinering, visar scenkostymer till ”Tristessa”.

Foto: Meli Petersson Ellafi/TT Bild 2 av 4

Gerillagruppen. Kostymteckningar av Ann-Sofi Sidén tiol ”Tristessa”.

Foto: Ann-Sofi Sidén/Kungliga Operan Bild 3 av 4

Ann-Sofi Sidéns teckningar är inspirerade av Angela Carters roman som hon liknar vid ”en farsartad lek med könsidentiteter”.

Foto: Ann-Sofi Sidén/Kungliga Operan Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X