Punkigt och ljuvligt i ett rusigt New York

”’Chelsea girls’ består av expressionistiska brottstycken från ett knarkande, supande och knullande poetliv i New York”, skriver Jenny Aschenbrenner.
”’Chelsea girls’ består av expressionistiska brottstycken från ett knarkande, supande och knullande poetliv i New York”, skriver Jenny Aschenbrenner. Foto: Ted Polhemus/TT

Eileen Myles storslaget kaotiska, hyfsat självbiografiska roman försöker fånga tiden med språket. Och den är en utmärkt ingång till hennes respektlösa textvärld.

Publicerad
Rockpoeten Patti Smith och fotografen Robert Mapplethorpe på queera 82 Club i New York.

Rockpoeten Patti Smith och fotografen Robert Mapplethorpe på queera 82 Club i New York.

Foto: Allan Tannenbaum/Polaris Images
Eileen Myles.

Eileen Myles.

Foto: Peggy O'Brien
Annons

I dessa tider, då vi återupptäcker litteratur som gavs ut för decennier sedan, har feministiska författare en särskild gräddfil in i den läsande samtidens hjärtan. Det är som att somliga uttryck, berättelser och perspektiv nu mognat och blivit aktuella för fler läsare än de engagerade feministerna med stenkoll på sin egen subkultur.

Inte minst amerikanska feministiska författare som skriver om sex och skörlevnad med kompromisslös blick på sin omvärld puttrar upp till ytan. Som de senaste årens dyrkan, i vissa kretsar, av Chris Krauss och hennes romaner som ”I love Dick” (från 1997) och nu alldeles nyss ”The summer of hate” (från 2012).

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons