X
Annons
X
Skådespelaren Sandra Huldt har ett treårigt kontrakt på Kulturhuset Stadsteatern. Nu ska hon spela Emma, en skådespelare som får ett sammanbrott, i ”Personer, platser och saker”.

”Publiken ska engageras som på en fotbollsmatch”

Skådespelaren Sandra Huldt har ett treårigt kontrakt på Kulturhuset Stadsteatern. Nu ska hon spela Emma, en skådespelare som får ett sammanbrott, i ”Personer, platser och saker”. Foto: Lars Pehrson

En hel del gråt, sammanbrott och skrik blir det, säger Sandra Huldt om höstens utmaning. Efter en rad starka rollprestationer hos fria grupper ska hon spela den missbrukande Emma i "Personer, platser och saker" på Kulturhuset Stadsteatern.

Ibland kan det vara svårt att exakt formulera scenisk kvalitet. Hon eller han är så bra, säger vi. Fast vad betyder det? Uppenbarligen handlar det om kommunikation, och att göra känslor subtila och få publiken att relatera till dem. En skicklig scenkonstnär skapar beröringsytor och närhet till sin publik, får oss att upptäcka något nytt och att känna igen något hos oss själva.

Om hon dessutom kan lägga till en intelligent introspektion och lätt distans, så hör hon till de få skådespelare som kan få sin publik att på en gång känna och problematisera den sceniska situationen. Väva samman känslor och tankar.

Scen
Långläsning
Överblicka
ämnet: Scenhösten 2017

Skådespelaren Sandra Huldt har ett treårigt kontrakt på Kulturhuset Stadsteatern. Nu ska hon spela Emma, en skådespelare som får ett sammanbrott, i ”Personer, platser och saker”.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Även ett sammanträdersrum på Kulturhuset Stadsteatern – Sandra Huldts nya arbetsplats – kan bli en dramatisk inramning.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3
Foto: Lars Pehrson / Svenska Dagbladet Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X