Recension

Bröderna KaramazovPubliken har glömts bort

Publiken får ingen hjälp med att tolka det som sker på scenen i Bröderna Karamazov. Iscensättningen med de fyra männen blir ibland vacker, ibland rolig, men oftare obegriplig.

Under strecket
Publicerad
Rolf Lassgård och Hannes Meidal i Bröderna Karamasov.

Rolf Lassgård och Hannes Meidal i Bröderna Karamasov.

Foto: CARL THORBORG
Annons

Publiken är en viktig del av en teaterföreställning. Vid mina två senaste besök på Stockholms stadsteater har jag delat salong med en stor ungdomspublik. Den första var obegripligt entusiastisk, den andra motsträvig och högljudd. Litet störande, men jag räknar med att deras reaktioner var ärliga.

En vuxen premiärpublik är svårare att avläsa. Den består mest av goda vänner som vet hur man ska uppföra sig på teatern: applådera entusiastiskt och numera helst resa sig upp på slutet. Så skedde alltså även efter Bröderna Karamazov, en premiärföreställning som var en halv timme längre än annonserat, vilket den inte vann på.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons