Annons

Publicisterna måste ta sitt ansvar på allvar

SLUTREPLIK Anonymiserat tyckande, personangrepp och skällsord undergräver möjligheten att föra ett förnuftigt samtal om stora och små frågor i samhället. Det skriver Ester Pollack och Sigurd Allern.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Terrorhandlingarna i Norge har fört till flera debatter, bland annat om det publicistiska ansvaret på nätet i forum skapade av journalistiska medier. Ingen är oenig om att internet har gett fler människor möjligheter att yttra sig, och att det är av godo för demokratin. Problemet är att det samtidigt också gett nya möjligheter till att – ofta anonymt – sprida desinformation, konspiratoriska fantasier och hat.

Vi tog upp temat i en debattartikel (SvD 2/8) och pekade på att nätdebatt och enskilda kommentarfält också i några journalistiska medier gjorts till en frizon för anonymiserade män som hatar kvinnor och muslimer. Ansvariga publicister och journalister vet att detta är ett problem, och både i Sverige och Norge diskuteras åtgärder för att hindra trakassering och hot. Norges största nättidning, VG Nett, har till exempel nyligen etablerat följande regel för kommentarer till artiklar: ”Vi krever fullt navn – da er det mer interessant for andre å lese det du skriver.” Vi uppfattar Anette Novaks resonemang (9/8) i linje med detta. Tyvärr ser Sofia Mirjamsdotter (16/8) inte ut att förstå skillnaden mellan den centrala publicistiska principen om
källskydd och skyddande av namnlösa hatskribenter.

Annons
Annons
Annons