Public Service tar efter konkurrenter

Ökad konkurrens har gjort public service-kanalerna mer lika det kommersiella utbudet. En naturlig utveckling för att behålla den breda publiken, menar en del. Andra tycker att de statliga medierna bara gör program för den vita medelklassen. Sedan finns det dem som anser att bolagen i allmänhetens tjänst borde skrotas.

Under strecket
Publicerad
Demonstration utanför BBC:s kontor i London den 23 maj. Uppemot 4000 jobb ska försvinna från det brittiska public service-bolaget.

Demonstration utanför BBC:s kontor i London den 23 maj. Uppemot 4000 jobb ska försvinna från det brittiska public service-bolaget.

Annons

En av grundidéerna bakom begreppet public service är att alla medborgare ska få tillgång till opartisk och mångsidig information. I Sverige byggdes public service-bolagen Sveriges Radio och Sveriges Television upp efter engelsk BBC-modell med ledord som oberoende, mångfald och kvalitet.

I dag är programformat som dokusåpor och listmusik vardagsmat såväl i public service-kanalernas tablåer som i de kommersiella konkurrenternas.
SVT:s marknadsföringssatsning ”Fri television” som inleddes under uppmärksammade former i våras var tänkt att profilera verksamheten som obunden och fri från kommersialism och statlig inblandning med ett bredare utbud än konkurrenterna. I stället var det många som ansåg att företaget kastade sten i glashus.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons