Annons

Lydia Wålsten:Public service skulle banta – fick mer mat

SVT:s kritiserade nöjesprogram ”Sveriges fetaste hundar” visar att det är svårt att få en fet hund att banta om man samtidigt låter den gå utan koppel och ställer fram mer mat. Men det är precis vad regeringen gör med Public service-bolagen.

Publicerad

Idag presenterade regeringen hur sändningstillståndet för public service-bolagen ska se ut från nästa år till 2025. På pappret såg det så bra ut. Nu skulle regeringen äntligen adressera problemet med oschyssta konkurrensvillkor mellan public service-bolagen och privata medieaktörer. DN Debatt-rubriken var svulstig: ”Public service ska värna de kommersiella medierna”. Men den som vill se en friare mediemarknad har inte mycket att glädjas åt.

Public service har gett sig ut i kriget om publiken inte minst via sociala medier. Där råder stor orättvisa mellan public service-bolagen och andra medieaktörer, vilket Tidningsutgivarna belyst i rapporten ”Konkurrens kräver regler”. Om en dagstidning publicerar en nyhet på Facebook eller Twitter åker användaren till tidningens sajt när de klickar på länken. Trafiken ger annonspengar och i bästa fall prenumeranter. Men om SVT publicerar ett inlägg i sociala medier kan bolaget lika gärna låta läsaren stanna på Facebook. PS kan brodera ut i sin helhet, vräka på. Public service har trots allt inget behov av annonsintäkter eller egen trafik.

Annons
Annons
Annons