Annons

”Public service har förlorat kriget”

Publicerad

Domedagsprofetiorna har duggat tätt när det gäller framtiden för en radio och tv i allmänhetens tjänst i Europa. Det gäller inte bara kontinentens södra delar, där dessa medier i åratal malts ner i en förödande mix av kommersialisering och politisering och sedan slutligt havererat som i Grekland. Även i public service-mediernas traditionellt starkaste hemvist i norra Europa ter sig framtiden allt mer dyster i spåren av den ekonomiska krisen.

Det är lätt att förledas att tro att public service alltid klarar krisen. Den nya konkurrens som följde av ny teknologi och samtidiga avregleringar i de flesta av Europas länder under 1980- och 1990-talen blev inte så förödande. De ”gamla” medierna stod sig tvärtom rätt bra i konkurrensen och kunde behålla hyfsade delar av sin publik. Nya strategier och idéer utvecklades under konkurrenstrycket, och på många håll blev public service ledande för utvecklingen in i den digitala mediemiljön.

Annons
Annons
Annons