Annons

Psykologiforskaren: Elever måste lära sig fakta utantill

Att lära sig fakta utantill kan tyckas onödigt när Google ständigt finns närvarande i fickan. Inget kunde vara mer fel enligt forskaren Daniel Willingham.

– Google är snabbt, men din hjärna är ännu snabbare.

Uppdaterad
Publicerad

Vi ska äta, ni ska laga – Viskan, Ätran, Nissan, Lagan. På 1980-talet stod rabblande högt i kurs i de svenska klassrummen. De halländska åarna sitter fortfarande fastgjutet i minnet på de flesta 70-talister. I dag plågas inte elever av utantillnötande i samma utsträckning . I stället ligger fokus på att lära sig söka upp relevant information, veta vilka källor som går att lita på och att kritiskt granska och analysera ett material.

Men elever behöver memorera fakta – utan faktakunskaper finns ingen möjlighet att göra vare sig analyser eller tänka kritiskt. Det menar den amerikanska psykologen och kognitionsforskaren Daniel Willingham som under decennier har studerat om hur elever lär sig och hur minnet fungerar, med skolan och klassrummet i fokus.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Daniel Willingham

Bild 2 av 3

”Google är snabbt men din hjärna är snabbare”, säger forskaren Daniel Willingham.

Foto: Mark Lennihan / AP Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons