Annons

Listor – ett verktyg för att komma ur psykisk ohälsa

”Jag försöker ha en lista med dagens tre viktigaste uppgifter”, säger psykolog Oskar Henrikson.
”Jag försöker ha en lista med dagens tre viktigaste uppgifter”, säger psykolog Oskar Henrikson. Foto: Simon Rehnström

Att bocka av en uppgift på en lista känns bra ända in i hjärnans belöningssystem. Vid psykisk ohälsa kan en bra lista ge översikt och en känsla av kontroll över livet. I punktform blir svåra uppgifter lättare att ta sig an.

Under strecket
Publicerad

Genom att spalta upp en svår uppgift i mindre delar blir det lättare att komma igång.

Foto: Simon Rehnström

Psykologen Alexander Rozental rekommenderar listor som ett verktyg för den som lätt fastnar i ältande.

Foto: Lars Pehrson

Listor får inte vara något som jagar dig genom veckorna, menar psykologen Oskar Henrikson.

Foto: Simon Rehnström

Många forskningsstudier visar att det är bra att jobba mot mål, men när målen är stora och svåra att greppa kan motivationen brista.

– En viktig funktion med ett mål är att dirigera våra beteenden och då hjälper en att-göra-lista oss att bryta ner det där till små saker. Något vi kan se på och ta på, något som kan bli klart, säger Oskar Henrikson, leg psykolog och vd för Psykologifabriken apropå listor.

Annons
Annons
Annons