Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Perfect Guide

Psykologerna: ”Pratas för lite om småbarnsföräldrars välmående”

Att vara småbarnsförälder är paradoxalt. Samtidigt som det kan vara den lyckligaste tiden i livet visar studier att många känner sig nedstämda, stressade och identitetslösa. Men det finns något att göra åt det.

Hur många råd, artiklar och böcker finns det inte om hur man som förälder ska få sitt barn att somna, hantera trotsperioder och stärka barnets självkänsla? Hur många Instagrambilder finns det inte om det perfekta småbarnslivet? Men studier visar att många föräldrar känner sig ständigt stressade, ensamma och att de tappar bort sig själva under småbarnsåren. Därför kommer nu en bok som enbart fokuserar på föräldrarnas välmående under småbarnsåren.
– Vi tycker att det pratats för lite om att man som förälder kan må dåligt. Att prata om att det är tufft att hantera sitt eget mående betyder inte att man inte älskar sitt barn eller inte tar hand om sitt barn, säger psykologen Helga Johnsson Wennerdal som tillsammans med psykologen Clara Zelleroth skrivit boken Må bra som förälder.

Annons

Hur vanligt är det att känna att livskvaliteten försämras som förälder?
– I forskning om huruvida föräldrar är lyckliga eller mindre lyckliga än personer utan barn finns det resultat som pekar i bägge riktningarna. Dock finns det studier som visar att övergången från ett liv utan barn till föräldraskap ofta följs av en tillfällig nedgång av upplevd livskvalitet.
Vilka är de vanligaste utmaningarna?
– Många känner sig stressade i kampen för att få livspusslet att gå ihop, energin att räcka till och en press att leva upp till kraven och förväntningarna. Många kan drabbas av en nedstämdhet och känsla av ensamhet, vanligtvis under föräldraledighetsperioden. Det kan bero på att man har tagits ur sitt vanliga sammanhang och därför kan känna att man förlorar sin identitet. Man vet inte riktigt vet vem man är längre. Sömnbristen är naturligtvis påtaglig hos många föräldrar, vilket kan leda till ilska och frustration. Slutligen utmanas parrelationen för föräldrar.

Vad kan man göra för att må bättre?
– Först och främst handlar det om att acceptera vilken situation man är i. Att förstå att man har egna känslor och upplevelser som förälder, oavsett hur mycket man älskar sitt barn och vill sitt barns bästa. För att kunna göra något åt dem behöver man börja med acceptans.

Vad kan man göra om man känner sig nedstämd och identitetslös?
–I KBT fokuserar vi ofta på att hjälpa patienten att hitta någon meningsfull sysselsättning, det vill säga: gör något som du vet att du brukar må bra av. Vad fick dig att må bra sist? Var det när du ringde din kompis på väg till förskolan eller gick en kort promenad? Försök att få in fler sådana tillfällen.

Det dåliga samvetet då, vad ska man göra av det?
– Det kan handla om att du faktiskt har lite för mycket på schemat. Återigen, våga acceptera din livssituation, rensa i kalendern och prioritera det som gör dig gott. Skuldkänslor och dåligt samvete kan också komma när man jämför sig med andra, då kan det vara viktigt att tänka på att man sällan ser hela bilden av andras liv, i till exempel flödena på sociala medier. Alla brottas med svåra känslor ibland.

Hur kan man skydda relationen under småbarnsåren?
– Här handlar det också mycket om acceptans, att försöka ta hand om varandra. Se att ni båda kämpar och att båda har det tufft, istället för att hamna i skyttegravar och enbart notera vad den andra inte gör. För att kunna se, acceptera och förstå varandra behöver ni kommunicera. Berätta om era egna behov och försök att hitta former för att prata med varandra i vardagen.

Vad kan man göra för att ge relationen en boost?
– Dels kan man försöka göra samma saker som man har gjort tidigare fast i mindre skala. Och göra det trots att man kanske inte riktigt känner för det. Även om du är arg på din partner kan du kanske visa din uppskattning genom att till exempel köpa hens favoritbröd när du går och handlar. Sådana små saker är viktiga. Hitta små luckor till att få till en stund i soffan och fråga hur dagen varit.

Om du skulle ge ett enda råd till småbarnsföräldrar, vad skulle det vara?
– Se det för den korta period det ändå är och försök hålla fast vid det som är viktigast, våga välja bort! Och låt dig själv känna det du känner, du är inte ensam och känslan i sig är inte farlig att ha.

Boken Må bra som förälder (Norstedts) av Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth släpps 8 mars.

Till Toppen