Annons

Psykologen: Tro inte att du sparar när du konsumerar

Företagen blir allt smartare i sina knep för att få oss att konsumera mer. Med hjälp av psykologer skapas så kallade beslutsfällor – men genom att känna till dem kan du också undkomma dem.

Publicerad
Psykologen Niklas Laninge.
Psykologen Niklas Laninge. Foto: Christine Olsson/TT och Daniella Backlund

Det gamla folkhemmet förespråkade trygghet framför valmöjlighet, den totala motsatsen till dagens verklighet. Utbud och konkurrens – inte minst på grund av den växande e-handeln – ställer krav på företagen att känna sin kund. Deras strategier grundar sig på beteendedesign, som ger en insikt i vad som ökar, eller minskar, sannolikheten för ett visst beteende. Kunskapen är värdefull för företag att ha, och allt fler samarbetar med psykologer för att kunna optimera sina möjligheter till försäljning med hjälp av det som kallas beslutsfällor.

Psykologen Niklas Laninge.

Foto: Christine Olsson/TT och Daniella Backlund Bild 1 av 2

Niklas Laninge och Arvid Jansson har skrivit boken Beslutsfällan (Volante).

Foto: Niklas Nyman Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons