Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Hälsa

Psykologen: Så blir du av med ditt skärmberoende

Psykologen Fredrik Sandin om hur man blir av med sitt skärmberoende.

Många upplever att de är beroende av sin mobiltelefon. SPG bad psykologen Fredrik Sandin dela sina bästa tips på hur man bryter ett skärmberoende.

Annons

1. Stäng av pushnotiser
Börja med att avaktivera autouppdatering från din e-post, stänga av push-notiser på alla appar – inklusive sociala medier och meddelandeappar. Vill du gå hela vägen, stäng även av ljud och notiser du får vid sms. Då slipper du ständiga påminnelserna från alla appar och funktioner som skriker efter dig att plocka upp skärmen.

2. Granska dina appar
Gör en inventering av alla dina nedladdade appar. Var helt ärlig mot dig själv och radera de appar som du inte får ut något av.

3. Planera in skärmtid
Istället för att sätta upp olika skärmförbud vänder du på steken och planerar in speciella skärmtider då det är okej att fullständigt frossa i mobilanvändande. Förslagsvis fyra 15 minuterspass utplacerade under dagen. Kanske de låter mycket med 15 x 4 min framför skärmen men jag lovar att för de flesta skulle det innebära mer än en halvering av skärmtid.

Fredrik Sandin är psykolog och grundare av Ahum, som hjälper människor att träffa rätt psykolog eller terapeut.

Till Toppen