X
Annons
X
Recension

Monster i garderoben. En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates ”Psycho” som spegel för förtryckande normer

Johan Hiltons ambitiösa "Monster i garderoben" djupdyker i psykoanalytiska teorier om homosexualitet. Daniel Björk fascineras av berättelsen om Anthony Perkins, "Psycho" och allmänhetens bild av bögar – men saknar ett viktigt perspektiv på historien.

Anthony Perkins som Norman Bates, här i mammans kläder, i filmen ”Psycho” från 1960.

"Monster i garderoben" är en bok med stora anspråk. Det är inte bara en biografi över Anthony Perkins, skådespelaren som är mest känd för sin roll som Norman Bates i "Psycho", Alfred Hitchcocks mästerverk från 1960. Boken är dessutom en kulturell och idéhistorisk analys av filmen i sig, liksom andra filmer om perversa mördare, däribland uppföljarna "Psycho II", "Psycho III" och "Psycho IV", samt böcker som Bengt Martins "Sodomsäpplet" och Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar". Men utöver detta – puh! – är luntan en djupdykning i psykoanalytiska teorier om homosexuella och deras relationer till främst deras mödrar. Ni förstår, allt hänger ihop. Norman Bates, mördaren som visar sig ha internaliserat sin mamma, psykoanalysen som hävdar att bögar perverteras av dominanta, klängiga och generellt sett obalanserade mödrar och Anthony Perkins, med sina dolda, homosexuella relationer och en mamma som både överbeskyddar och styr och ställer.

Johan Hilton, numera förlagschef på Atlas men med ett förflutet som programledare på Sveriges Radio och biträdande kulturchef på Expressen, debuterade 2005 med "No tears for queers", ett kriminalreportage om hatbrott mot hbtq-personer. Med "Monster i garderoben" tar han ett mer allomfattande grepp och populariserar de landvinningar som queerteorin har gjort inom akademin sedan tidigt 90-tal genom att analysera hur idéer om främst homosexuella män uttrycks och behandlas inom kulturen och psykologin, samt hur de påverkar samhällsdebatt och även bögar själva.

Anthony Perkins som Norman Bates, här i mammans kläder, i filmen ”Psycho” från 1960.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X